Khamis, 1 Oktober 2009

Warkah Hawwa kepada Adam

Assalamualaikum w.r.t...

Adam...
Maafkan aku jika coretan ini memanaskan hatimu.Sesungguhnya aku adalah Hawwa, temanmu yang kau pinta semasa kesunyian di syurga dahulu.

Wahai Adam...
Aku asalnya dari tulang rusukmu yang bengkok.Jadi tidak hairanlah perjalanan hidupku sentiasa inginkan bimbingan darimu,sentiasa mahu terpesong dari landasan kerana aku buruan syaitan.Adam ...Maha Suci Allah yang mentakdirkan kaumku lebih ramai bilangannya daripada kaummu di akhir zaman.Itulah sebenarnya ketelitian Allah dalam urusanNya.Jika bilangan kaummu mengatasi kaumku,nescaya merahlah dunia kerana darah manusia,kacau bilaulah suasana,Adam sesama Adam bermusuhan kerana Hawwa.Buktinya cukup nyata daripada Habil dan Qabil sehinggalah pada zaman cucu-cicitnya.Pun jika begitu,maka tidak selaraslah undang-undang Allah yang mengharuskan Adam beristeri lebih daripada satu,tapi tidak lebih daripada empat pada satu waktu.

Adam..
Bukan kerana ramainya isterimu yang membimbangkanku.Bukan kerana sedikitnya bilanganmu yang merunsigkan aku.Tapi ...aku risau,gundah dan gulana menyaksikan tingkahmu.Aku sejak dulu lagi sudah tahu bahawa aku mesti tunduk ketika menjadi isterimu.Namun terasa berat pula untukku menyatakan isi perkara.

Adam...
Aku tahu di dalam Quran ada ayat yang menyatakan kaum lelaki adalah menguasai kaum wanita.Kau diberi amanah untuk mendidik aku,kau diberi tanggungjawab untuk menjaga aku,memerhati dan menguasai aku agar sentiasa dalam redha tuhanku dan tuhanmu.Tapi Adam nyata rata –rata apa yang terjadi pada kaumku kini,aku dan kaumku telah ramai menderhakaimu.Ramai yang telah menyimpang dari jalan yang ditetapkan.Asalnya Allah mengehendaki aku keluar dari rumah ,seluruh tubuhku mesti ditutup dari hujung kaki hingga ke hujung rambut.Tapi realitinya kini...Hawwa telah lebih dari yang sepatutnya.

Adam...
Mengapa kau biarkan aku begini?Aku jadi ibu,aku jadi guru,itu sudah tentu katamu.Aku ibu dan guru pada anak-anakmu.Tapi sekarang di waktu yang sama aku ke muka bumi menguruskan hal negara,aku ke memikul senjata.Padahal kau duduk sahaja.Ada di antara kau yang menganggur tiada kerja.Kau perhatikan sahaja aku memanjat tangga di pejabat bomba,kainku tinggi menyinsing peha mengamankan negara.Apakah kau sekarang tidak lagi seperti dahulu?Apakah sudah hilang kasih sucimu terhadapku?

Adam...
Marahkah kau jika ku katakan andainya Hawwa terpesong, maka Adam yang patut tanggung ! Kenapa?Mengapa begitu Adam?Ya! Ramai orang berkata jik anak jahat emak bapak tak pandai didik,jika murid bodoh guru tak pandai mengajar! Adam kau selalu berkata Hawwa memang degil ,tak mahu dengar kata,tak mudah makan nasihat ,kepala batu,pada hematku yang dhaif ini.

Adam...
Seharusnya kau tanya dirimu ,apakah didikanmu terhadapku sama seperti didikan Nabi Muhammad S.A.W. terhadap isteri-isterinya?Adakah Adam melayani Hawwa seperti psikologi Muhammad terhadap mereka?Adakah akhlak Adam boleh dijadikan contoh terhadap kaum Hawwa?

Adam...
Kau sebenarnya imam dan aku adalah makmummu,aku adalah pengikutmu kerana kau adalah ketua.Jika kau benar,maka benarlah aku.Jika kau leka dan alpa sering aku tergelincir ditolak sorong oleh nafsu dan konco-konconya.Bimbinglah daku untuk menyelami kalimah Allah,perdengarkanlah aku kalimah syahdu dari tuhanmu agar menerangiku.Tiuplah jihad ke dalam dalam dadaku agar aku menjadi mujuhidah kekasih Allah.

Adam...
Andainya kau masih lalai dan alpa dengan kerenahmu sendiri,masih segan mengikut langkah para sahabat,masih gentar mencegah mungkar.Maka kita tunggu dan lihatlah dunia ini akan hancur bila kaumku yang akan memerintah.Malulah engkau Adam padaa dirimu sendiri pada tuhanmu yang kau agungkan itu.Maafkan aku sekali lagi Adam ...seandainya warkah yang ku layangkan ini menimbulkan amarah didadamu.Jauh sekali niatku untuk membuat kau keliru apatah lagi menjadi buntu.Tetapi percayalah!! Bukan emas ku cari ,bukan berlian yang ku pinta ,tetapi hanyalah hati yang tulus ikhlas darimu Adam.

0 ulasan: